Jesteśmy ,,eko” 14.05.2020

WITAJCIE, PRZEDSZKOLAKI, DZIEWCZYNY I CHŁOPAKI : )

Z pomocą Pani Marzenki poznaliście wczoraj znaczenie słowa EKOLOGIA. Dziś zastanowimy się nad tym, czy jesteśmy ,,eko”? Co właściwie oznacza to określenie, dowiecie się, oglądając film edukacyjny. Będzie w nim mowa o wszelkich działaniach, które pomagają chronić środowisko naturalne, a więc przyrodę, czyli świat ludzi, zwierząt i roślin.

Rozpoczniemy jednak, w ramach porannej gimnastyki, od sprzątania – tym razem na niby. : ) Wasze pokoiki, po poniedziałkowych porządkach pewnie są wysprzątane, ale czy półki i półeczki nadal lśnią czystością? Pewnie zdążyliście się już zorientować, że wszędobylski kurz za nic ma nasze wysiłki włożone w sprzątanie. Chociaż codziennie go przeganiamy, to on i tak bałagani od nowa. Nie pozostaje nam więc nic innego, jak zakasać rękawy. Chwytamy za ścierkę (chusteczkę higieniczną) i zabieramy się za porządki. Przecieramy półki i szafki, najpierw te, które znajdują się nisko (w skłonie, lub w przysiadzie, kreśląc kółka, raz lewą, raz prawą dłonią) oraz wysoko (wspinając się na palcach i machając na boki, raz prawą, raz lewą ręką). W energicznym ,,sprzątaniu” pomoże Wam muzyka. Słuchajcie jej uważnie. Na początek, przy niskich dźwiękach, sprzątamy ,,półeczki przy podłodze”. Przy dźwiękach wysokich, sprzątamy te, ,,pod sufitem”.

Zapraszam Was teraz na wcześniej zapowiedziany film. Słuchajcie uważnie opowiadania Krzysia Ekologa. Pod koniec filmu będzie miał dla Was mały sprawdzian wiadomości.

Jeśli udało się Wam udzielić poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania, to GRATULUJĘ! : ) Porozmawiajcie z Rodzicami o tym, które sposoby ochrony środowiska udaje się Wam realizować na co dzień. Zastanówcie się, co jeszcze możecie zmienić, lub poprawić na lepsze (Rodziców również zachęcam do ,,ekologicznego rachunku sumienia”. : ) Jeżeli będziecie stosować wszystkie te wskazówki, zawarte w filmie, nie tylko Wy – Dzieci będziecie ,,eko”, ale cała Wasza Rodzina może być ,,eko”. Zaraz… a może Wy, już jesteście ,,Eko-Rodzinką”? : ) Jeśli tak, to możecie być z siebie naprawdę dumni!

Podsumowując nasze dzisiejsze zajęcia, zachęcam wszystkich do działań proekologicznych. Naszym wspólnym, niewielkim wysiłkiem możemy sprawić, że nasz świat stanie się bardziej przyjazny i bezpieczny dla wszystkich jego mieszkańców: od mróweczki i źdźbła trawy, po słonia i człowieka.

Was, Dzieci, poproszę jeszcze o wykonanie zadania z karty pracy. Pokolorujcie pojemniki na odpady: kolorem niebieskim – pojemnik na papier, kolorem żółtym – pojemnik na plastik, kolorem – zielonym pojemnik na szkło. ,,Co do czego?” – zdecydujcie, w jaki sposób należy posegregować odpady: zepsuty samochód, stare gazety, szklaną butelkę. Pamiętajcie również, że oprócz tych pojemników, od niedawna mamy w naszym mieście również pojemniki brązowe na ,,bio” – odpady. Do nich wrzucamy resztki jedzenia i odpady roślinne (np. ogryzki po owocach, obierki po warzywach). Pozostałe śmieci, które nie nadają się do przetworzenia, to odpady resztkowe. Z pomocą Rodziców, nauczycie się z czasem, odpowiednio je rozróżniać.

Dziękuję Wam za uwagę. Pamiętajcie, że bycie ,,eko” jest nie tylko modne, ale również praktyczne. Oszczędzamy dzięki temu, nie tylko przyrodę, ale również domowe wydatki. Możecie porozmawiać o tym z Rodzicami. Może zaoszczędzone w ten sposób złotówki wrzucicie do skarbonki?

Pozdrawiam,

p. Monika

  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl