Skąd się biorą śmieci? 12.05.2020

DZIEŃ DOBRY MOI KOCHANI : )

Słoneczko pięknie dziś świeci, po wczorajszej pochmurnej, mglistej i deszczowej pogodzie, zapowiada się dzisiaj piękny dzień. Na dobry początek przywitamy się więc zabawą, ale… co to? Spójrzcie, wszędzie porozrzucane śmieci!!!! (w różnych częściach pokoju leżą porozrzucane przedmioty: puszki, puste butelki, papierki, opakowania po słodyczach itp.) Kto tak nabałaganił? Teraz trzeba będzie to wszystko posprzątać, ale… skoro już tak jest, to najpierw urządzimy ,,slalom między śmieciami”. Dzieci ostrożnie chodzą między nimi, a na zmianę tempa reagują podskakiwaniem z nogi na nogę. Zwracają uwagę, by podczas zabawy nie potrącić żadnych przedmiotów.

Usiądźcie i wysłuchajcie uważnie wierszyka:

Igor Sikirycki ,,Sznurek Jurka”

Tuż za szkołą, bardzo blisko,

Było miejsce na boisko.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany stary sznurek,

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka,

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

Swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka

I od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papieru.

Oto tak, od sznurka Jurka,

Wnet urosła śmieci górka,

A z tej górki wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

Dlaczego powstała taka góra śmieci? Od czego zaczęło się to wysypisko?– Jaki błąd popełnili wszyscy? Gdzie należy wyrzucać śmieci? Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?

Pozbierajcie teraz wszystkie porozrzucane śmieci. (wkładamy je do worka i pozostawiamy do dalszej części zajęć)

Usiądźcie sobie wygodnie i przygotujcie się na niezwykłą podróż eko-pojazdem. Obserwujcie ,,widoki zza okna” i słuchajcie uważnie opowieści smoka-przewodnika.

Jakie widoki mogliśmy zaobserwować podczas podróży? (wycinanie lasów, dym z kominów, zanieczyszczona rzeka, zaśmiecona Ziemia). Jakie rady na odpady ma dla nas smok? Po co mamy segregować śmieci? Co to jest recykling? Co powinniśmy zrobić z naszymi śmieciami? (wspólnie ustalamy, że zebrane śmieci należy posegregować i wyrzucić do odpowiednich pojemników, najpierw domowych, później osiedlowych, a następnie segregujemy i wyrzucamy je razem z dzieckiem).

Widoki, jakie obserwowaliśmy podczas wycieczki, nie były piękne. Nasza planeta Ziemia woła o ratunek. Potrzebuje zmiany naszych nawyków, aby mogła być pięknym i czystym domem dla ludzi, roślin i zwierząt. Wy również, jako dzieci możecie bardzo pomóc naszej planecie (jeżeli jesteście w posiadaniu globusa, to warto go dziecku zaprezentować, zwracając uwagę na kulisty kształt i opowiedzieć o znaczeniu poszczególnych kolorów).

Pamiętajcie: śmieci górka, zaczęła się od sznurka Jurka. To od nas zależy, jak będzie wyglądać nasz świat.

Dziękuję Wam za uwagę i w imieniu Pani Marzeny zapraszam na kolejne, popołudniowe zajęcia.

p. Monika

  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl