STRAŻNICY PRZYRODY 15.05.2020

WITAM WAS, PRZEDSZKOLAKI : )

Macie dziś dużo pozytywnej energii? To dobrze się składa, bo ja mam pomysł na zabawę. : ) Będą do niej potrzebne stare gazety (najlepiej dużego formatu), albo arkusz szarego papieru. Zwijamy gazetę w rulon i trąbimy – to sygnał rozpoczęcia ,,porządków”, ale również zachęta dla innych domowników, aby się do tej zabawy przyłączyli. : ) Rulon zamienia się w odkurzacz (bezprzewodowy, najnowszej generacji. : ) ,,Odkurzamy” nim pokój, przesuwając po podłodze w przód i w tył, ale uwaga, kiedy machamy nim na boki, staje się zwykłą miotłą. Możemy nią zamieść kuchnię, łazienkę i przedpokój. Gdy rozwiniemy rulon, stanie się ścierką do podłogi. ,,Myjemy” podłogę okrężnymi ruchami, ze zmianą kierunków. Na koniec ,,pierzemy” szmatkę, wytrzepujemy i rozwieszamy na grzejniku, lub na lince do suszenia prania. Po tak intensywnych porządkach, należy się Wam chwila relaksu. Obejrzyjcie bajkę edukacyjną.

Jakie ,,skarby” znalazł na plaży Urwis i jego przyjaciółki? Czy to prawdziwe pamiątki z wakacji? Kto potrzebował pomocy? Dlaczego foka potrzebowała pomocy? Kto uwolnił fokę z plastikowej obręczy? Co postanowiły zrobić zwierzęta, aby uchronić siebie i innych przed zagrożeniem z powodu śmieci? W jaki sposób zwierzęta zadbały o czystość na plaży? Jaką nazwę nadały zwierzątka swojej organizacji? (ECO-patrol). Czym zajmował się ECO-patrol? Czy działania ECO- patrolu przyniosły oczekiwany skutek i na plaży zrobiło się czysto? Czy Wy również chcielibyście zostać strażnikami czystości?

Proponuję Wam teraz zabawę badawczą „Brudne – czyste” . Możemy wykorzystać w niej lupę ( jeśli posiadamy). Potrzebujemy białe chusteczki, watę, lejek, kubeczki. Rodzic wskazuje naczynia z zanieczyszczoną wodą (np. woda z mąką ziemniaczaną, woda z pastą do zębów, woda z kawą mieloną) i wlewa dziecku do kubeczka trochę roztworu .Tłumaczy, jak wykonać filtrowanie wody . Dziecko kładzie chusteczkę/watę na lejek i trzyma nad pustym kubeczkiem, Rodzic leje do lejka roztwór . Zadaniem dziecka jest obserwacja, czy lejek się zapycha, jak wygląda wata/chusteczka po przelaniu roztworu, jaka woda zostaje po przefiltrowaniu. Dziecko, (jeżeli to możliwe) prowadzi obserwacje przez lupę . Na koniec dzielimy się swoimi spostrzeżeniami i formułujemy wnioski.

Posłuchajcie opowiadania o małych strażnikach przyrody.

Kto wybrał się na wycieczkę do lasu? Czy zwierzęta leśne obawiały się przedszkolaków? Dlaczego? Jak dzieci zachowywały się w lesie? Czy zostawiły po sobie porządek? Jak sądzicie, kogo możemy nazwać małymi strażnikami przyrody? Czy i Wy, chcielibyście zostać Strażnikami Przyrody? Jakie działania możecie podjąć jako Strażnicy Przyrody?

Każdy Strażnik Przyrody, posiada swoją odznakę. Wy również możecie mieć w swoim pokoju podobną, aby przypominała Wam o Waszych powinnościach. Możecie w trakcie weekendu wykonać ją samodzielnie, lub z drobną pomocą Rodziców. Stwórzcie do tego Domowy Kodeks Strażników Przyrody (uwzględniając np. podlewanie kwiatów doniczkowych, wyprowadzanie psa, gaszenie niepotrzebnych świateł, oszczędzanie wody itd.,).

Życzę Wam słonecznego weekendu i miłego wypoczynku. Pozdrawiam serdecznie.

p. Monika

  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl