Kto rośnie po deszczu? 20.02.2000.

Witam Was kochane przedszkolaki po krótkiej przerwie. Na dworze robi się coraz cieplej. Zaczyna rosnąć zielona trawa i pierwsze kwiaty, a na krzaczkach pojawiają się pierwsze listki. Wszystko dookoła rośnie i właśnie w tym tygodniu będziemy rozmawiać o tym, dlaczego wszystko rośnie.
Zachęcam do wspólnej zabawy i dziękuję za wszystkie maile i zdjęcia.
Pozdrawiam p. Marzena

„Kroki i podskoki” – zabawa ruchowa
Klaszczemy miarowo, dzieci spacerują, stawiając spokojnie kroki. Kiedy zaczynamy klaskać szybciej, dzieci zaczynają wykonywać podskoki. Gdy robimy pauzę, dzieci szybko kucają.

„Tańcowały dwa Michały” – masażyk, zabawa relaksacyjna z tekstem.
Dzieci siedzą w parach z rodzicem, tak by jedna osoba mogła masować plecy drugiej. Rytmicznie przebieramy palcami po plecach dziecka, zataczając jednym palcem duże koła, a drugim szybciej małe koła. Przedstawiamy dzieciom tekst lub piosenkę ( link poniżej) i demonstrujemy ruchy masażyka.

„Tańcowały dwa Michały” J. Tuwim
Tańcowały dwa Michały,
jeden duży, drugi mały.
Jak ten duży zaczął krążyć,
to ten mały nie mógł zdążyć.

.https://www.youtube.com/watch?v=CQ9hYYnU-sY

„I ja też urosnę!” – wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego, rozmowa z dziećmi o sposobach na to, by urosnąć.
Czytamy dzieciom opowiadanie, lub oglądamy bajkę. ( link poniżej) https://www.youtube.com/watch?v=sVSr0jigRHY


I ja też urosnę!
W nocy padał deszcz.
– Spójrz, Uszatku – powiedziała Zosia – jak wszystko wyrosło po deszczu. Rzodkiewka na grządce, trawy i chwasty…
Uszatek przyglądał się trawkom, dziwił się i kręcił głową. A potem fikał na trawie koziołki. Nie zauważył, jak nadpłynęła chmura i zakryła słońce. Dopiero gdy lunął rzęsisty deszcz, Uszatek zerwał się na równe nogi i chciał biec do domu.
Ale pomyślał: „Pada deszcz, znów wszystko będzie rosnąć. To i ja urosnę po deszczu. Postoję na dworze. Chciałbym być taki jak Duży Niedźwiedź z lasu…”.
Stanął niedźwiadek na środku trawnika.
– Rech, rech, rech – usłyszał koło siebie.
„To zielona żabka – pomyślał. – Ona chce też urosnąć…”.
Majowy deszcz trwał krótko.
Błysnęło słońce, zaświergotały ptaki, zalśniły na liściach srebrne kropelki. Miś stanął na czubkach łapek i zawołał:
– Zosiu, Zosiu, ja urosłem!
– Rech, rech, rech! – zaśmiała się żabka. – Jaki ty jesteś śmieszny, Misiu! Wcale nie urosłeś, za to strasznie zmokłeś…

Po przeczytaniu tekstu rozpoczynamy rozmowę na temat treści. Przykładowe pytania:
– Dlaczego trawa, rzodkiewka i chwasty urosły na grządce?
– Co robił Uszatek, kiedy zaczął padać deszcz?
– Dlaczego Miś pozostał na deszczu?
– Dlaczego żabka śmiała się z Misia?
– Jak myślicie, a co Wy możecie zrobić, aby urosnąć?

Małe i duże zwierzęta” – dostrzeganie różnic w rozmiarze, wynikających z wieku (np. źrebak i koń, cielaczek i krowa itp.) (link poniżej).

  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl