17.04.2020r.Dzień ekologa, grupa II

Dzień dobry. Zapraszam do zabawy. Dziś przygotowałam dla Was informacje na temat ekologa i ekologii. Słuchajcie uważnie tego co opowiada Wam Rodzic. Zdobywacie Order Przyjaciela Przyrody. Miłej zabawy:) Pozdrawiam Beata Lichota

Piątek 17.04.2020 r. Dzień ekologa

Włącz film i baw się wykonując zadania wg instrukcji

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo równowaga

Kto to jest ekolog? Ekologiem jest ten, kto nauczył się ekologii i wykonuje zawód ekologa. Kandydat na ekologa uczy się wielu przedmiotów, odbywa praktyki, opracowuje projekty, słowem, nabywa  wiedzę. Dobry ekolog to jak dobry lekarz: musi umieć przewidzieć jaki skutek będzie miało dla środowiska i przebywających w nim organizmów postępowanie ludzi.

Czym zajmuję się ekologia?
Ekologia jest nauką, która bada wpływ środowiska na życie roślin i zwierząt. Na przykład: aby drzewo rosło, potrzebuje światła słonecznego, powietrza, wody i dobrej gleby. Liście spadające z drzewa są wykorzystywane przez niektóre zwierzęta do urządzenia legowiska lub gniazda, dla innych to pokarm. Liście leżące na ziemi gniją i przekształcają się w glebę, na której wyrosną nowe rośliny. I tym właśnie zajmuje się ekologia.

„Mali strażnicy przyrody” J. Kasperkowiak
 

Wysłuchaj wiersz i porozmawiaj z Rodzicem o treści wiersza.

Dziś ekologia modne słowo,
 
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
 
Jej strażnikami się ogłaszamy,
 
od dziś przyrodzie my pomagamy.

 
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
 
musisz takiemu uwagę zwrócić.
 
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
 
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

 
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
 
bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
 
A kiedy bocian wróci z podróży,
 
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

 
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
 
po co jej dzieci mają się smucić.
 
Niech barwny motyl siada na kwiatach,  żyje tak krótko, niech wolny lata.

 A zimą nakarm głodne ptaki,
 sikorki, wróble, wrony, szpaki.
 Powieś na drzewie karmnik mały,
 będą ci wiosną za to śpiewały.

 Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
 uczyć będziemy tego wandali.
 Matka natura nam, wynagrodzi,
 jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

Utrwalenie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE segregacja śmieci piosenka

Dbam o przyrodę! – zabawa dydaktyczna.

Rodzic zachęca dziecko do wspólnej zabawy utrwalającej zasady segregowania śmieci. Prezen­tuje trzy kosze w kolorach przypisanych odpadom: czarny – mieszane, zielony – szkło, niebieski – papier ( można wykorzystać wczorajsze ilustracje). Dziecko wskazując kosz mówi jakie śmieci powinny tam się znaleźć. Następ­nie Rodzic prosi o dokończenie zdań: Dbam o przyrodę, ponieważ… Do niebieskiego pojemnika zawsze wrzucam…, a do zielonego – … Potrafię oszczędzać prąd, ponieważ… W lesie nigdy nie moż­na… Najbardziej niebezpieczne dla przyrody są…

BALONIK ćwiczenie oddechowe
Dziecko leży płasko na dywanie, ręce mają położone na brzuszku. W czasie wdechu „balonik”- ręka leżąca na brzuszku unosi się do góry /balonik napełniony jest powietrzem/, gdy powietrze uchodzi z „balonika” ręka opada.

Do tej zabawy wykorzystacie przedmioty, które prosiłam przygotować.

Ekologiczna orkiestra – zabawa kreatywna.

Rodzic zachęca dziecko i sam bierze się do zaprojektowania i wykonania instrumentów z materiałów z odzysku, np.: rolek po papierze toaletowym, pudełek, plastikowych butelek. Każde dziecko może wykonać instrument według własnego pomysłu i zaprezentować, jak się na nim gra, a następnie uczestniczyć w tworzeniu wspólnej orkiestry.

Dziecko tworzy akompaniamenty na wykonanych instrumentach do wybranych przez siebie piosenek.

Potrzebne: rolki po papierze toaletowym, plastikowe butelki, kartonowe pudełka, sznurki, taśmy, kleje, flamastry .

Wysłuchaj piosenkę i opowiedz o czym ona jest.

https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs Wyspa zielona

Dzielny ekolog to… – zabawa dydaktyczna, burza mózgów,

Rodzic zachęca dziecko do wypowiedzi na temat: Kto to jest dzielny ekolog? Co trzeba robić, aby zostać dzielnym ekologiem?. Wspólnie z dzieckiem wymienia proste czynności, które mają duże znaczenie i które można wykonywać każdego dnia, np. oszczędzanie wody, gaszenie światła, podróżowanie rowerem zamiast samochodem.

Rodzic odczytuje zdania ( zdania poniżej) i prosi o określenie, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy – fałszywe. Dziecko podaje odpowiedź w ustalony sposób, np. prawda – klaskanie, fałsz – tupanie nogami. Za każdą poprawną odpowiedź gracz otrzymuje jeden punkt, np. klocek. Dziecko układa zdobyte fanty przed sobą. Rodzic wręcza dziecku wydrukowany Order Przyjaciela Przyrody.

Przykładowe zdania:

Szkło można wywieźć do lasu.

Ptaki jedzą tylko reklamówki.

Wodę i prąd trzeba oszczędzać.

Śmieciarki nie są nam potrzebne.

Papier, szkło i plastik trzeba segregować.

Rośliny lubią zanieczyszczone powietrze.

Śmieci same się sprzątają.

Trzeba dbać o świeże powietrze.

nagroda

Dzisiaj dużo mówiliście i słuchaliście, jeżeli macie jeszcze siły i ochotę na zabawę zapraszam do wykonania toru przeszkód z wykorzystaniem domowych przedmiotów. W filmie poniżej macie propozycję toru przeszkód a równie dobrze możecie sami zbudować. Życzę zabawy pełnej pomysłów 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=3RVfgZk-VLs tor przeszkód w domu

Życzę miłej zabawy i życzę miłego weekendu 😉 – pani Beata

Propozycja dla Eko – Rodziny, 10 rzeczy, które warto wprowadzić w życie 🙂 Można wydrukować i powiesić w ważnym miejscu i codziennie sprawdzać czy jesteśmy EKO.

Wspólne dbanie o środowisko bardziej przynosi dużo satysfakcji!

  • Segregujcie śmieci. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś, obok kosza na śmieci postaw pojemniki na produkty, które można poddać recyklingowi. Przeznacz oddzielne pojemniki na szkło, papier, plastik, puszki i resztki organiczne (jeśli mieszkasz poza miastem, załóż kompost – to dodatkowa korzyść dla środowiska). Możesz przykleić odpowiednie napisy na pojemnikach albo umieścić rysunki butelki, pudełka, kartek papieru itp. Dziecko nie rozumie, na czym polega przetwarzanie śmieci? Poświęć zatem jeden wieczór na własnoręczne zrobienie papieru z makulatury (przepis znajdziesz na następnej stronie). Kiedy dziecko weźmie do ręki kartkę wykonaną ze starych gazet, przekona się na własne oczy, że śmieci mogą się jeszcze przydać.
  • Oszczędzajcie wodę. Naucz dziecko mycia zębów przy zakręconym kranie i tłumacz, dlaczego lepiej brać prysznic, niż wylegiwać się w wannie. Taka oszczędność jest konieczna – pamiętaj, że aż 1,1 miliarda ludzi na świecie nie ma dostępu do pitnej wody.
  • Przesiądźcie się na rowery. Ekologiczne, zdrowe i bardzo przyjemne rozwiązanie! Wytłumacz dziecku, że rower nie emituje szkodliwych spalin i można nim dojechać niemal wszędzie. Auto zostawcie tylko na dalsze wyjazdy.
  • Rozmawiajcie o przyrodzie. Dlaczego marchewka rośnie zielonym do góry? A czemu bocian co roku przylatuje do swojego starego gniazda? Poszukajcie wspólnie z dzieckiem odpowiedzi na te pytania. Może uda ci się w ten sposób zaszczepić w nim przyrodniczą pasję? Podglądajcie razem owady na trawniku (najlepiej za pomocą lupy), obserwujcie ptaki (tu przyda się lornetka), zwracajcie uwagę na różne kształty liści i kolor kory drzew. Jeśli będziecie rozmawiać, dlaczego mrówka tak pracowicie dźwiga sosnową igłę, a dzięcioł stuka w drzewo, dziecko zrozumie, że otaczająca go przyroda jest ważnym elementem również i jego życia.
  • Wybierzcie się do lasu. A podczas spaceru leśnymi ścieżkami wyjaśnij dziecku, że w lesie nie wolno krzyczeć, by nie płoszyć zwierząt. Nie powinno się też pozostawiać żadnych śmieci, bo np. plastikowe butelki albo foliowe opakowania rozkładają się w ziemi bardzo długo.
  • Wąchajcie kwiaty. Jak wąchanie jaśminu albo oglądanie chmur na niebie ma się do nauki ekologii? Ano tak, że jeśli zaszczepisz w dziecku zachwyt nad przyrodą, nie będziesz musiała mu już przypominać, aby o nią dbał. Pamiętaj0 też, że dziecko poznaje świat wszystkimi zmysłami i o pięknym zapachu kwiatów (albo sosnowych igieł) może pamiętać nawet przez całe życie.
  • Czytajcie książki. Te, w których zwierzęta odgrywają główną rolę, uczą dziecko szacunku dla świata przyrody. Obejrzyjcie też film „Tupot małych stóp” (o pingwinach) albo „Bambi” (o jelonku, którego mamę zastrzelili myśliwi). Rozmawiajcie o tym, jak ludzie traktują zwierzęta. To trudne, ale potrzebne rozmowy.
  • Wyjedźcie na wieś. Nauką (nie tylko ekologii) rządzi zasada: „zobaczyć, znaczy uwierzyć”. Możecie pojechać do gospodarstwa agroturystycznego, najlepiej takiego, gdzie dziecko będzie miało okazję stanąć oko w oko z prawdziwą kurą, gdzie będzie mogło bez skrępowania pobiegać po trawie i zobaczyć, jak „powstaje” mleko. Zachęć dziecko do pomocy w gospodarstwie. Na pewno mu się to spodoba: przecież karmienie kóz to frajda porównywalna chyba tylko z seansem w trójwymiarowym kinie!
  • Zgaście światło. Pokaż dziecku, co by było, gdyby nie było elektryczności. Wyłączcie światło, telewizor i posiedźcie pół godziny przy świecach. Taki ekologiczny wieczór powtarzajcie np. raz w miesiącu, ale tylko pod warunkiem, że dziecku ten pomysł się podoba. W innym wypadku ekologia może zacząć kojarzyć mu się z niemiłymi wyrzeczeniami.
  • Zabawcie się w ogrodników. Wystarczy kilka cebulek wiosennych bratków i mały skrawek ziemi (może być balkonowa doniczka), aby poczuć pod palcami wiosnę. Pozwól, by przedszkolak sam wykopał dołek w ziemi i samodzielnie włożył do niego sadzonkę. Takie zajęcie uczy dziecko wrażliwości i pozwala na bliskie spotkania z naturą. A kiedy bratki już wyrosną, pomyślcie, gdzie moglibyście zasadzić prawdziwe drzewo. Dziecku na pewno spodoba się myśl, że sadząc drzewo, odciska na ziemi swój zielony ślad.
  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl