Praca rolnika – 23.04.20

Na samym początku chcę serdecznie Państwa pozdrowić i wysłać wirtualne uściski dla dzieci.

 

Temat: Praca rolnika

1. „Z wizytą u babci i dziadka na wsi”rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiązków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci. Można też rozpocząć od obejrzenia przez dzieci : U Dziadka Lulka na wsi – Piosenka, film edukacyjny – Lulek.tv

https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q

Rodzic zadaje dzieciom pytania:
Czy byliście kiedyś na wsi?
Jakie zwierzęta można tam spotkać?
Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt?
Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna?
Czy można podchodzić do zwierząt od tyłu?
Czy mieliście kiedyś jakąś przygodę związaną ze zwierzętami na wsi?
O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę?
(dzieci podają swoje pomysły, Rodzic nakierowuje wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie pożywienie)

Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób? –pogadanka, próby odpowiedzi na pytanie na podstawie wysłuchanego wiersza. Rodzic czyta wiersz i zadaje dzieciom pytania.

 

Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował.
Helena Bechlerowa

To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury. 
Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku.  – Czy chcesz mleka, koguciku? 
Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

Rodzic  pyta: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? (kury, indyki, kaczki, gęsi)

Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił. 
– Lubisz mleko?  – Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

R.. pyta: Jakie zwierzęta jedzą siano? (krowy, kozy, owce, konie)

Do królika kotek podszedł.  – Pij, pij mleczko, bardzo proszę! 
Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.

R. pyta: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę? (króliki, krowy, konie, kozy)

Przed gołąbkiem Filik staje, słodkie mleko mu podaje. 
– Wypij mleczko sam, Filiku, ja mam groszek w gołębniku.

R. pyta: Co jedzą gołębie i inne ptaki?

Więc do krówki poszedł kotek. – Czy na mleko masz ochotę? 
– Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.

R. pyta: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? (krowy, kozy, owce, konie)

Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała. 
– Zabierz sobie kotku dzbanek! Ja jem liście kapuściane.

R. pyta: Co jedzą kozy? (siano, marchew, kukurydzę, groch)

Poszedł kotek do motyla i dzbanuszek mu nachyla. 
Ale motyl tam na łące pije z kwiatka sok pachnący.

R. pyta: Co jedzą motyle? (nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce , które spijają za pomocą trąbki)

Teraz kotek mleko niesie do wiewiórki w ciemnym lesie.
Na sosence wiewióreczka gryzie orzech, nie chce mleczka.

R. pyta: Co je wiewiórka? (orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby)

Wraca kotek. Koło płotka na ścieżynce jeża spotkał. 
Jeżyk woła go z daleka:  – Bury kotku, daj mi mleka!
O, bo jeże, tak, jak kotki, bardzo lubią mleczko słodkie.

Rodzic pyta: Co je jeż? (owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki).

2. „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie zdjęć (w posiadanych książkach lub zamieszczonych poniżej)  i doświadczeń dzieci.
Rodzic  pyta dzieci: 
Jakie znacie maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy?
Dzieci wymieniają nazwy maszyn takie jakie znają.
Rodzic pokazuje zdjęcia maszyn, wśród zdjęć m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasa belująca, pług, siewnik,

 

a następnie  opowiada o maszynach rolniczych na podstawie poniższych informacji:
Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.
Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.
 Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.
Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.
Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

*Praca plastyczna „Traktor” – Dzieci rysują (kredkami, pastelami, pisakami) traktor tak jak potrafią lub wzorując się na  instrukcji: Jak narysować traktor? kliknij link https://www.youtube.com/watch?v=EcIwkY7OFS4

Jeżeli dziecko nie potrafi lub nie chce narysować, a macie Państwo drukarkę to można wydrukować kolorowankę przedstawiającą traktor.

3. Czas na ćwiczenia z przedszkolakami z filmiku – czy wy też tak potraficie?

Ruch to zdrowie kliknij na link https://www.youtube.com/watch?v=raGmBJULOUw

Widzimy się jutro, pozdrawiam pani Gabrysia 🙂 

  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl