MALI BADACZE – EKSPERYMENTY I DOŚWIADCZENIA Z WODĄ 16.06.2020 r

Witajcie przedszkolaki!

Będziecie dzisiaj badaczami a więc zapraszam Was do zabawy z wodą.

Oczywiście zaproponowane przez mnie doświadczenia będziecie przeprowadzać pod okiem rodziców. Jestem ciekawa które Wam się będzie najbardziej podobało:)

Doświadczenie 1 „Bariera z tkaniny”

Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.

WYJAŚNIENIE

Na materiał ciśnie od dołu powietrze, i to tak mocno, że nie pozwala oderwać się materiałowi od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywa się ciśnieniem atmosferycznym. Powietrze sięga wiele kilometrów w górę, chociaż im wyżej, tym jest rzadsze. Wysoki „słup powietrza” wywiera nacisk na wszystko, co znajduje się na powierzchni ziemi. Wielokilometrowej grubości warstwę powietrza otaczającą całą kulę ziemską nazywamy atmosferą i stąd właśnie pochodzi nazwa ciśnienie atmosferyczne.

Doświadczenie 2 ,,Co pływa, co tonie”

Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski. Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty – omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.

WYJAŚNIENIE

Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzą, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła.

Doświadczenie 3 „Magiczny ziemniak”

Każde dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i umieszcza w niej plaster ziemniaka. Dzieci zauważyły, że w szklance z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie. Wnioski z doświadczenia – prawda czy fałsz. 1. W słonej wodzie ziemniak pływa?

2. W wodzie bez soli ziemniak tonie?

WYJAŚNIENIE

Ciecze – substancje płynne mają różny ciężar, mimo takiej samej objętości. Woda słona (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.

Doświadczenie 4 „ Czy się rozpuści”

Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują co się dzieje.

WNIOSKI: Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić.

WYJAŚNIENIE

Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy, kakao, ryżu, czy piasku. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.

Doświadczenie 5

Dzieci dostały szklankę do której wlewały wodę, miód, i olej. Następnie umieściły w niej orzech, zapałkę, nakrętka i winogrono. Każdy z tych przedmiotów pływa w innej warstwie płynu. Wyjaśniliśmy, że Wnioski z doświadczenia – prawda czy fałsz.

  1. Winogrono pływa po wodzie?
  2. Orzech pływa po wodzie? 
  3. Zapałka pływa po wodzie? 

WYJAŚNIENIE

Tonięcie i pływanie przedmiotów zależy nie tylko od ciężaru ale i od gęstości płynu.

Czy dobrze się bawiłyście? Proszę o zdjęcia z tej zabawy, które znajdą się na stronie internetowej naszego przedszkola.

Życzę Wam słonecznego weekendu:)

A.Ilnicka

Artykuł dla Rodziców!

Dlaczego warto pić wodę?

Picie wody reguluje i oczyszcza organizm – to opinia, z którą zdecydowana większość internautów się zgadza. Picie wody zapobiega odwodnieniu, usprawnia pracę jelit, uśmierza ból, pomaga zwalczyć nadmierne łaknienie, nawilża skórę, zapobiega wysuszeniu śluzówki, a tym samym pomaga zwalczyć infekcje.

Przede wszystkim przyspiesza metabolizm i pomaga usunąć szkodliwe substancje i toksyny z organizmu, co sprawia, że organizm może sprawnie funkcjonować. Dodatkowo korzystnie wpływa na mózg oraz poprawia koncentrację i ukrwienie organizmu. Bez odpowiedniego spożycia wody nie moglibyśmy sprawnie funkcjonować. Są to silnie zakorzenione w świadomości internautów, jak i licznie propagowane w opiniach, przeświadczenia na temat wpływu wody na nasz organizm. Z racji tego, że wpływ picia wody na nasze zdrowie fizyczne jest pozytywny, pomaga ona również poprawić nasze samopoczucie psychiczne.

1) Powszechna opinia: Picie wody poprawia samopoczucie, wpływa na wydolność organizmu, nasz nastrój i funkcje poznawcze

 Opinie internautów: szklanka wody rano dodaje energii, budzi organizm, chłodne picie może pomóc zbić gorączkę; nawilża gardło

Komentarz eksperta: Fakt

Mózg ludzki składa się w  83% z  wody, jest zatem logiczne, że stan odwodnienia może wpływać na jego funkcje.

W kilku badaniach przeprowadzonych z udziałem zdrowych osób obserwowano wpływ stanu odwodnienia na sprawność umysłową i funkcje motoryczne: zmęczenie, nastrój psychiczny, czas reakcji z wyborem, pamięć krótko- i długotrwałą, zdolność uwagi, zdolność przeprowadzania obliczeń arytmetycznych. Wydaje się, że już 2-procentowy stopień odwodnienia organizmu może powodować zaburzenia czynności umysłowych i motorycznych. W niektórych badaniach sugeruje się, że takie działania niepożądane mogą wystąpić nawet przy 1-procentowym stopniu odwodnienia.

2) Powszechna opinia: Woda jest najbardziej naturalnym i  dlatego jedynym niezbędnym dla organizmu płynem

Opinie internautów: Woda jest niezbędna do życia, jest składnikiem każdego innego płynu, nie zawiera żadnych dodatków i jest najbardziej neutralna dla naszego zdrowia

Komentarz eksperta: Fakt

TAK, woda doskonale nawadnia organizm nie dostarczając przy tym żadnych zbędnych dodatków, dlatego całe zapotrzebowanie na płyny można zrealizować tylko za pomocą wody. Nie dotyczy to jedynie niemowląt, dla których, zanim otrzymają inne pokarmy stałe, najkorzystniejsze jest mleko.

  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl