Dzień trzydziesty pierwszy 07.05.2020r. – zajęcia poranne

Dzień trzydziesty pierwszy 07.05.2020r. – zajęcia poranne

Dzień dobry Dzieciaki ,

jak tam majowe obserwacje przyrody ?

Jak nastroje ?

Jesteście uśmiechnięci i gotowi do kolejnych zajęć ? 🙂

Dzisiaj o książkach ciąg dalszy. Rozwiążcie proszę kilka zagadek.

1.A oto zagadka książkowa, 10 liter ma to słowo ,

A na końcu jest w nim„ teka”,

książka tam na ciebie czeka.  (BIBLIOTEKA)

2.Kto ma na półkach książek bez liku

i dba o książki i czytelników? (BIBLIOTEKARKA)

3.Pisze książki i wierszyki

Bajki, baśnie i legendy.

Swoje myśli nam napisze

Byśmy w książce je znaleźli. (PISARZ)

4.W jego pracy są maszyny,

Które kartki łączą w całość

By powstała kolorowa

Książka nasza, ta jedyna. (WYDAWCA)

5.Ma komputer, ma też kredki

Kreśli kropki, kółka kreski

I rysuje nam wspaniałe

Krasnoludki duże, małe

Które w książce oglądamy.(ILUSTRATOR)

To w końcu jak powstaje ta książka  i jak się nazywają zawody ludzi, którzy pracują przy jej powstawaniu?

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

A teraz popatrzcie na etapy powstawania  książek na ilustracjach. Przyporządkujcie odpowiednie zdania do obrazków.

⃝ – Grafik rysuje ilustracje do książki

⃝ – Książkę wypożyczam w bibliotece

⃝ – Książkę drukuje się w drukarni

⃝ -W introligatorni oprawia się książki

⃝ – Autor pisze książki

⃝ – Książki kupuje się w księgarni

Teraz zadanie ruchowe.

– Poproście kogoś dorosłego lub rodzeństwo, żeby odmierzał czas – dokładnie 1 minutę. Waszym zadaniem jest w tym czasie policzyć książki, które macie w swoim pokoju lub w domu. I jak? Ile udało się Wam naliczyć?

– Jeśli macie ochotę, to rozłóżcie przed sobą Wasze książeczki i przyjrzyjcie im się dokładnie.

– Czy wszystkie są jednakowej wielkości? Jeśli nie, ułóżcie je od najmniejszej do największej. Jeśli chcecie, możecie je zmierzyć za pomocą miarki lub linijki i porównać.

– Teraz spróbujcie podzielić je na zbiory. W jednym książki duże – takie jak zeszyt lub większe, w drugim książki małe – mniejsze niż zeszyt. W którym zbiorze jest więcej książek? O ile? A może jest tyle samo?

– Następnie weźcie po jednej książce do każdej ręki i sprawdźcie która z nich jest cięższa. Spróbujcie porównać ze sobą wszystkie książeczki, które przed Wami leżą a następnie ułożyć je od najlżejszej do najcięższej.

Dobra robota!

Dla rodziców 🙂

„Dlaczego warto głośno czytać”

My jako rodzice możemy podarować naszym dzieciom najlepsze co możemy, czyli czas który spędzimy z dzieckiem na wspólnym czytaniu. Jeśli nauczymy dzieci czerpać przyjemność z lektury, nie tylko rozwiniemy jego zdolności językowe i wzbogacimy słownictwo, ale wesprzemy też jego rozwój emocjonalny. Czytanie dziecku niewymiernie wpływa na jego rozwój o czym w swojej książce mówią Irena Koźmińska i Elżbieta Olszewska „Wychowanie przez czytanie”.

(…) Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny  i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Ale to jeszcze nie koniec atutów głośnego czytania. Czynność ta jest łatwa, nie wymaga od nas, dorosłych, szczególnego przygotowania, jest przyjemna i inspirująca także dla czytającego, nic nie kosztuje, gdy korzystamy z biblioteki czy wymieniamy książki z innymi rodzicami, lub jest niedroga, gdy zaopatrujemy się w tanich księgarniach albo na wyprzedażach. (….)

(…) Zacznijmy od korzyści z głośnego czytania dla zdrowia emocjonalnego dziecka. (…) Dziecko, któremu codziennie czytamy, czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę  i wiarę w siebie, które wpłyną na jakość jego życia co najmniej tak znacząco jak zdrowy kręgosłup czy zdrowe oczy. Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem  i dzieckiem. Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka. Jeżeli rodzice nie znajdują czasu dla dziecka, przedkładając nad jego potrzeby swą karierę, zarobkowanie lub własne przyjemności, nieświadomie narażają całą jego przyszłość. Brak więzi  z rodzicami w dzieciństwie jest niemal gwarancją ogromnych życiowych problemów, natomiast mocna i zdrowa więź z nimi daje na całe życie silny fundament oraz osłonę przed złymi wpływami, na które dziecko będzie odporniejsze, mając pewność rodzicielskiej miłości i czerpiąc z bogatych zasobów własnego intelektu i wiedzy, zdobytych dzięki czytaniu. (…)

(…) Kolejną grupę dobrodziejstw płynących z głośnego czytania dziecku stanowią korzyści językowe  i umysłowe, które zresztą ściśle się łączą. Co jest najlepszą wizytówką każdego człowieka? Jego język. Używanie bogatego i pięknego języka, umiejętność prowadzenia ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny  i obrazowy to atuty w życiu społecznym nie do przecenienia. (…)

Powyższe cytaty pochodzą z książki Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej „Wychowanie przez czytanie”

Przedszkolaki znajdźcie dzisiaj na półce swoją ulubioną książkę, albo taką, której dawno nie słuchaliście i poproście rodziców o przeczytanie jej przed snem. Chociaż to jeszcze dzień, już teraz życzę Wam dobrej nocy i kolorowych snów.

Do jutra 🙂

p.Małgosia

  • Przedszkole Nr 23,
    ul.Wolności 26
    80-538 Gdańsk

  • NIP 583-21-27-009
    tel./fax 583464949
    sekretariat@p23.edu.gdansk.pl